Passend Onderwijs - goed bedoeld - maar helaas...
Afgelopen weekend viel mijn oog op onderstaand artikel:
Passend Onderwijs. Nieuw? Nee. Een term die al jaren
bestaat. Het zit ‘m ook niet in de naam van het beestje, maar de uitvoering.
Die uitvoering is sinds 2014 verankerd in de wet Passend
Onderwijs. Hoera. bijna een lustrum. Reden voor een feestje of wellicht tijd
voor reflectie en evaluatie? Van de meest ingrijpende wetswijziging in het
basisonderwijs in 35 jaar mag best resultaat verwacht worden.
En het resultaat is: ….. zoals alles wat tegenwoordig met
primair onderwijs te concluderen valt: teleurstellend. Het speciaal onderwijs
(SO) en speciaal basisonderwijs (SBO) groeien, na een korte afname in de beginjaren,
explosief.
De reden? Die is op vele manieren te onderbouwen. Afhankelijk
vanuit welke optiek je dat doet; verdedigen of aanvallen 👷
Voor- of tegenstanders zullen echter 1 conclusie delen: de
toestand is zorgelijk. De mislukking van de uitvoering van de wet Passend
Onderwijs is een gegeven die een belangrijke factor vormt in de algehele
malheur van de staat van het onderwijs.
De oplossing is echter niet erg ingewikkeld. En daarom vond
ik het artikel over Passend Onderwijs in Schotland zo heerlijk. Een zinsnede
eruit:
‘Het budget is vergelijkbaar met dat van
Nederland. Maar de Schotten hebben geen wirwar aan samenwerkingsverbanden die
voor scholen bepalen welk kind welke zorg krijgt’.
Op dit moment zijn wij (directeuren / besturen) in gesprek
met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs regio Leiden in gesprek over de
vormgeving van Passend Onderwijs in de Leidse Regio.
‘Ons’ samenwerkingsverband is op Nederlands niveau een
goed-functionerend verband. Echter, het is een organisatie van organisaties
bestuurt door een bestuur vanuit besturen, gecontroleerd door dezelfde besturen
vanuit dezelfde organisaties.
Snapt u het nog? Het is ook voor buitenstaanders nauwelijks
te volgen.
Ik zal het heel populistisch uitleggen. Miljoenen euro’s in deze
regio gaan op aan organisatie, netwerk en experts.
Ik pleit, namens de Haanstraschool, al jaren voor een
grondige decimering van de overhead. Laat het geld naar de scholen gaan. Stop met
de optuiging van eindeloze bureaucratieën en geef het onderwijs voldoende
middelen en mogelijkheden om Passend Onderwijs te realiseren.
Mijn advies aan de organisatie Passend Onderwijs:
‘in het belang van het doel, hef jezelf op’
Reacties
Een reactie posten