Passend Onderwijs - goed bedoeld - maar helaas...


Afgelopen weekend viel mijn oog op onderstaand artikel:


Passend Onderwijs. Nieuw? Nee. Een term die al jaren bestaat. Het zit ‘m ook niet in de naam van het beestje, maar de uitvoering.
Die uitvoering is sinds 2014 verankerd in de wet Passend Onderwijs. Hoera. bijna een lustrum. Reden voor een feestje of wellicht tijd voor reflectie en evaluatie? Van de meest ingrijpende wetswijziging in het basisonderwijs in 35 jaar mag best resultaat verwacht worden.
En het resultaat is: ….. zoals alles wat tegenwoordig met primair onderwijs te concluderen valt: teleurstellend. Het speciaal onderwijs (SO) en speciaal basisonderwijs (SBO) groeien, na een korte afname in de beginjaren, explosief.
De reden? Die is op vele manieren te onderbouwen. Afhankelijk vanuit welke optiek je dat doet; verdedigen of aanvallen 👷
Voor- of tegenstanders zullen echter 1 conclusie delen: de toestand is zorgelijk. De mislukking van de uitvoering van de wet Passend Onderwijs is een gegeven die een belangrijke factor vormt in de algehele malheur van de staat van het onderwijs.
De oplossing is echter niet erg ingewikkeld. En daarom vond ik het artikel over Passend Onderwijs in Schotland zo heerlijk. Een zinsnede eruit:
Het budget is vergelijkbaar met dat van Nederland. Maar de Schotten hebben geen wirwar aan samenwerkingsverbanden die voor scholen bepalen welk kind welke zorg krijgt.
Op dit moment zijn wij (directeuren / besturen) in gesprek met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs regio Leiden in gesprek over de vormgeving van Passend Onderwijs in de Leidse Regio.
‘Ons’ samenwerkingsverband is op Nederlands niveau een goed-functionerend verband. Echter, het is een organisatie van organisaties bestuurt door een bestuur vanuit besturen, gecontroleerd door dezelfde besturen vanuit dezelfde organisaties.
Snapt u het nog? Het is ook voor buitenstaanders nauwelijks te volgen.
Ik zal het heel populistisch uitleggen. Miljoenen euro’s in deze regio gaan op aan organisatie, netwerk en experts.
Ik pleit, namens de Haanstraschool, al jaren voor een grondige decimering van de overhead. Laat het geld naar de scholen gaan. Stop met de optuiging van eindeloze bureaucratieën en geef het onderwijs voldoende middelen en mogelijkheden om Passend Onderwijs te realiseren.
Mijn advies aan de organisatie Passend Onderwijs:
‘in het belang van het doel, hef jezelf op’

Reacties

Populaire posts van deze blog

Verbreden en verbinden in plaats van verengen; het concept ateliers als beleving in het onderwijs